Trieda 0.A

Autor: SKU | 9.8.2012 o 8:59 | (upravené 10.8.2012 o 8:21) Karma článku: 8,79 | Prečítané:  1415x

Určite ste už počuli o projekte RTVS "Trieda 9.A" a videli aspoň niekoľko častí. Nebudem tu opisovať jeho klady a zápory, pretože táto reality šou už skončila. A napriek možno nevyužitému potenciálu vyvolala množstvo otázok, ktoré by zodpovednému obyvateľovi tohto štátu nemali byť ľahostajné. Napríklad či externé meranie vedomostí na celoštátnej úrovni ovplyvňuje umiestnenie žiaka na strednú školu, či môže krátkodobá zmena pedagóga a štýlu vyučovania rapídne zlepšiť výsledky a hlavne kam kráča náš školský systém. A najmä pri tejto poslednej sa treba pristaviť a podľa môjho názoru sa znova pokúsiť o podobný projekt bez bombastických vyjadrení typu "Váš pohľad na školu sa navždy zmení." O projekt, ktorý by ukázal vzdelávanie Rómov z najchudobnejších rómskych osád. Volal by sa Trieda 0.A.

sopkoPredstavoval by som si to takto - išlo by o reality šou, kde by víťaz mohol získať finančnú výhru pre svoj vzdelávací projekt alebo konkrétnu aktivitu. Najprv by prebehol starostlivý výber uchádzačov, ktoré by v nultých triedach vykonávali úlohy najprv asistentov a po dlhšej príprave i učiteľov.

Vo výberovej komisii, ktorá by plnila zároveň i funkciu poroty, by sedeli zástupcovia špeciálnych pedagógov, nielen rómskych aktivistov neziskových združení, ktorí sa venujú vzdelávaniu Rómov, médií, stavovských organizácií a pod. Tá by potom na súťažiacich mala pripravené rôzne úlohy, ktoré by mali zvládnuť a o tom, kto to zvládol najlepšie by porote pomáhalo i hlasovanie divákov. Zábery z nultých tried by boli doplnené prestrihom zo života rómskych rodín, ktoré napriek svojmu postaveniu vedia žiť dôstojne a divák by videl aké existenciálne podmienky musia každodenne riešiť.

Ale...celej tejto šou by mala dominovať sila pozitívnych príkladov, nemalo by jej ísť o zľahčovanie problému, či otvorené alebo skryté sa vysmievanie. Mala by ukázať ako to môže fungovať, lebo máme na Slovensku vzdelávacie projekty, ktoré fungujú, ale len malá časť verejnosti o nich vie. Mala by ukázať aké výsledky sa pri správnej motivácií a podpore dajú s týmito žiakmi dosiahnuť. Ako ľudskosť s úsmevom dokáže rozsvietiť malé rómske slniečka v detských dušiach.

Veď ak je pravdou, že vyspelosť spoločnosti sa meria tým, ako sa postará o svojich najslabších jedincov, tak by to malo platiť i pri vzdelávaní, ktoré je kľúčom k zlepšeniu. Chápem, že táto téma je veľmi citlivá a môže byť mnoho ľuďom pre zaužívané stereotypy nepríjemná, ale zoberte to len ako môj skromný návrh.

Takže milé televízie, ktorá z vás by na takýto projekt mala odvahu?

 

Miroslav Sopko

učiteľ na ZŠ s MŠ v Zalužiciach

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?