O málotriedkach alebo čo sa nezmestilo do TA3

Autor: SKU | 11.2.2013 o 16:18 | (upravené 11.2.2013 o 17:57) Karma článku: 11,65 | Prečítané:  2949x

V piatok poobede ma cez telefón začal naháňať redaktor TA3 ohľadom názoru Slovenskej komory učiteľov na rušenie málotriedok. Po doteraz prevážne pozitívnych skúsenostiach s médiámi, vyžiadal som si čas, lebo som mal poobede vyučovanie a krúžok, cez svoje informačné kanály som rýchlo pozisťoval aj názory kolegov a po šťastnom príjazde zo školy aj so svojimi ratolesťami o 16.00 hod. som si k tomu sadol a pripravil sa. Len po druhom telefonáte som začal byť pozornejší - chce vedieť i môj názor na mimoriadne dôležitú, dá sa povedať kľúčovú tému - normativné financovanie na žiaka či na triedu?

Tu som sa snažil správne naformulovať podstatu problému - peňazí je málo, odkiaľ ich vziať. Ako učiteľ na menšej škole (cca 165 žiakov), ktorej financovanie na žiaka vcelku vyhovuje si nemyslím, že je v ňom hlavný problém. Toto riešenie je skôr pokrivené rôznymi výnimkami, koeficientami a dohadovačkami, ktoré na základe vlastných skúseností i sprostredkovane cez ostatných kolegov tlačia mnohé školy do "zúfalého" boja o žiaka a jeho príspevok. A mnohých mojich kolegov toto vedie k názoru, že práve ten nešťastný normatív na žiaka je hlavná príčina prečo sa žiaci i študenti neučia, rodičia presunom dieťaťa vydierajú vedenie škôl a pod.

Nuž a kým som čakal na voľnú nahrávaciu miestnosť, snažil som sa to naformulovať najlepšie ako som mohol.

Keď mi potom p. redaktor zavolal a rovno sa opýtal na zmenu financovania na triedu, mal som pripravené toto:

"Dobrý deň. Samotné rozhodnutie ministerstva o zmene financovania budem vnímať ako pozitívne až potom, ak sa zverejnia podrobnejšie kritéria. Len by som chcel vysvetliť prečo mnohí budú vnímať takúto zmenu pozitívne. Systém financovania na žiaka mal byť ideálnym, ak by prakticky neviedol až k nezdravému konkurenčnému boju o normatívny príspevok. K tomu treba prirátať možnosti rôznych výnimiek, koeficientov, dohadovacích konaní, ktoré celý systém zdeformovali. Každopádne, nech sa to bude volať akokoľvek, prvoradým by mal byť záujem záujem žiaka a študenta získať kvalitné vzdelanie.

Teda najdôležitejšie je ako sa tento model nastaví. A to predpokladá širokú diskusiu ministerstva so školami, zriaďovateľmi, ale aj s učiteľmi, rodičmi a študentmi. Inak akákoľvek snaha bude viesť len k zhoršeniu."

Redaktor však nebol veľmi spokojný, preto sa jednoznačne opýtal, či sme za alebo proti, načo som mu opäť vysvetlil, že sa vyjadríme až po zverejnení kritérií.

Potom mi oznámil, že to mu stačí, ale ja som si vyžiadal, že mám pripravenú i odpoveď na jeho pôvodnú otázku ohľadom málotriedok. Tak si musel nahrať toto:

"Málotriedky okrem takmer rodinného zázemia plnia vo svojom širšom okolí i kultúrno-spoločenskú úlohu, tvoria miesto pre stretnutie generácie, organizujú kultúrne akcie a pod. Mnohé takéto školy sa venujú žiakomso špecifickými výchovno-vzdelávacími problémami, sú s rôznymi druhmi postihnutia a ich rodičia si vyžadujú individuálnejší prístup. Viete, myslím si, že úroveň spoločnosti sa posudzuje podľa toho ako sa stará o tých slabých - a pri deťoch nemôžu hrať prím len ekonomické hľadiská. Tu naozaj treba postupovať opatrne s ohľadom na záujem dieťaťa a tiež si myslím, že finančné rezervy treba hľadať v optimálnom presúvaní financií a ich spravovaní."

Dnes mi mnohí v práci povedali, že ma videli na TA3 a tak som hľadal v archíve. A našiel som:

Bola vybratá jedna veta - tá, ktorú som zvýraznil. Nehnevám sa na pána redaktora, že si vybral práve túto, i keď podľa môjho názoru si mal z čoho vybrať, ak bol tlačený časom príspevku, resp. z Horoviec to až tak ďaleko ku mne nemal.

Ono sa problematika nedostatku financií asi nedá zhrnúť jednou vetou a žiadne direktívne nariadenie, v ktoré dúfame, že bude jedine správne, toto nevyrieši. Bez verejnej diskusie to naozaj nepôjde a nech nám slúži príklad z Čiech, kde Česko mluví o vzdělávaní.

Mgr. Miroslav Sopko, učiteľ

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?