reklama

Moja malá správa o stave školstva

Toto je súkromno-verejná osobná správa o stave školstva tak ako to vidí jeden obyčajný vidiecky učiteľ. Nebude síce tak rozsiahla, ako tá ministerská a možno si nezíska takú pozornosť, ako tá učiteľská, keďže okrem iného bude i podstatne kratšia. Ale dovolím si tu pridať niekoľko bodov, ktoré mne osobne v obidvoch chýbali a nemalo by sa na ne zabúdať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

1. Vzdelávanie

Ako prvá vec čo mi v ministerskej správe chýba je to, že je o stave školstva, čiže o inštitúciách, číslach, grafoch - teda forme akou zabezpečuje spoločnosť cez štát jednu z najdôležitejších ľudských potrieb 3. tisícročia - vzdelanie. Čiže moja prvá pripomienka je k samotnému charakteru správy - mala by byť o vzdelávaní a s ním súvisiacou výchovou, pretože takto sa aj oficiálne volá náš hlavný zákon č. 245/2008. Z toho by mala byť odvodená i postupná premena ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu na ministerstvo vzdelávania, ktoré sa už v súčasnosti neviaže len na inštitucionalizované formy a jeho smerovanie najlepšie vyjadruje tento obrázok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

2. Strategický cieľ

"Najstručnejšie by sa strategický cieľ ďalšieho rozvoja regionálneho školstva dal definovať dvoma slovami: výborní absolventi." - uvádza sa v ministerskej správe. A celý strategický cieľ znie takto: "Dostatočne financované a efektívne fungujúce regionálne školstvo zabezpečujúce kvalitnú výchovu a vzdelávanie, reagujúce na aktuálne i očakávané potreby praxe, dostupné pre všetky vrstvy spoločnosti, poskytujúce deťom a žiakom základ zdravého životného štýlu a zabezpečujúce učiteľom postavenie a ohodnotenie zodpovedajúce mimoriadnemu významu ich práce."

Stručné zhrnutie by podľa mňa skôr malo znieť: vzdelaní a úspešní absolventi, keďže slovíčko "výborný" len poukazuje na to, že nám ide o najlepšie hodnotenie, výsledky, známky, najlepšie umiestnenie v rebríčkoch medzinárodných meraniach a nie o samotného absolventa. Skrátka reálne budovať "učiacu sa spoločnosť" so zameraním na originalitu a výnimočnosť, aby platil výrok lorda Broughana: "Vzdelanie ľudí uľahčuje ich vedenie, ale sťažuje ich ovládanie; uľahčuje vládnutie, ale znemožňuje zotročenie." A nie tento obrázok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


(voľný preklad: Študenti podvádzajú preto, lebo školský systém si viac zakladá na známkach, než študenti na poskytovanom štúdiu.)

3. Obsah vzdelávania

Cesta k takejto spoločnosti s preferovaním vzdelávania a učenia sa je nemožné bez podstatnej reformy vzdelávacieho obsahu. V správe nájdete na strane 33 takéto otázky, ktorých zodpovedanie je pre ďalšie smerovanie vzdelávania kľúčové - "Nastavenie rámcových učebných plánov z pohľadu časového rámca sa taktiež javí ako problém, ku ktorému nie je ukončená odborná diskusia; jej predmetom sú otázky ako: Je správnejšie nastavenie rámcových učebných plánov po stupňoch vzdelania alebo po ročníkoch? Má byť pri ich stanovení rovnaký prístup v rámci primárneho a nižšieho stredného vzdelávania (povinné vzdelávanie) ako pri vyššom strednom vzdelávaní? Nemalo by sa v rámci povinného vzdelávania zohľadňovať právo žiakov na poskytovanie takéhoto vzdelávania v rovnakej kvalite? Má byť autonómia základnej školy v oblasti tvorby vzdelávacieho obsahu rovnaká ako u strednej školy?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čiže opäť sa sústreďujeme len formu ako dostať do hláv vedomosti, pardón zabezpečiť rovnakú kvalitu vzdelávania, ale mali by sme naozaj otvoriť svoje myslenie pre 21. storočie a uvedomiť si, že ľudská spoločnosť prebieha v období informačnej spoločnosti prudkými zmenami a nestačí sa len obzerať a spomínať na staré dobré časy. A vložiť dôveru bez zväzovania rúk do tých, ktorí zabezpečujú v prevažnej miere vzdelávanie a často i výchovu - učiteľom. Len oni dokážu každému žiakovi/študentovi podať i prispôsobiť obsah vzdelávania s ohľadom na ich originalitu a výnimočnosť. Ono to funguje ako na tomto obrázku a žiaden úradník na tom nič nezmení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

4. Štandard kvality učiteľa

V ministerskej správe sa píše o sprísnení kontroly kontinuálneho vzdelávania, ktoré sa niekedy s troškou sarkazmu nazýva "kreditomániou". Zabúda sa ale na fakt, že každý skutočný učiteľ sa permanentne vzdeláva a pracuje na sebe. Cez rôzne projekty zdokonaľuje svoje zručnosti, ktoré následne využíva pri inováciach svojej edukačnej aktivity. A preto by sa mali vo zvýšenej miere práve sledovať výstupy pedagogických inovácií, ku ktorým mnohí dospeli i samoštúdiom, rovnako ako tvorba alternatívneho edukačného obsahu, metodických postupov, projektových zadaní a pod. Čiže zjednodušene upriamiť pozornosť na praktické výstupy kontinuálneho vzdelávania a tie zverejňovať - tak ako sa to teraz robí na MPC v rámci projektu osvedčených pedagogických skúsenostiach. A začať aj finančne zvýhodňovať tvorivých a inovatívnych učiteľov, lebo ich aktivita pri súčasnom postavení učiteľa nie je samozrejmosťou.

Stále počujeme o kvalite učiteľa, ale nikto ju doteraz nedokázal zadefinovať. Cestou môže byť vytvorenie štandardu učiteľskej profesie, samozrejme i po diskusii v učiteľskej obci, ktorý by vymedzoval nielen rámec požiadaviek na prácu, ale určoval by i podmienky, ktoré je zriaďovateľ pre prácu povinný vytvoriť. Slovenskí učitelia totiž okrem toho, že sú finančne podhodnotení, majú na pracoviskách zastaralé technické i didaktické vybavenie (často funguje len vďaka neuveriteľnému a neohodnotenému nasadeniu kolegov-nadšencov), sú preťažovaní nezmyselnou administratívnou činnosťou, na pracoviskách sa ako tieň potichúčky rozširuje mobbing/bossing, rastie frustrácia, stres...

Ale napriek tomu všetkému si pozrite len niekoľko odkazov na webové stránky a projekty slovenských učiteľov. Pritom som ich len začal dávať dokopy a zatiaľ je tu len zlomok z nich.

Tu by som svoje úvahy prerušil a nechal priestor i Vám, vážení čitatelia, aby ste i Vy mohli pridať svoje body, ktoré by v takýchto správach nemali chýbať. Viem, že nerozpútam diskusiu podobnú tej českej - viď Česko mluví o vzděláni, ale v Slovenskej komore učiteľov príjmeme každú podnetnú myšlienku, ktorá pomôže naštartovať v nás vzdelanostnú spoločnosť.

Miroslav Sopko, učiteľ

Zdroje správ:

Správa o stave školstva na Slovensku na verejnú diskusiu

Niekoľko postrehov k situácií v slovenskom školstve

Zdroje obrázkov:

Pixabay

Facebook

Twitter

SKU

SKU

Bloger 
  • Počet článkov:  82
  •  | 
  • Páči sa:  41x

Dobrá trieda stojí na dobrej zborovni. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaŠkolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu