Úvaha o právnej subjektivite škôl

Autor: SKU | 19.10.2013 o 9:26 | Karma článku: 8,16 | Prečítané:  1828x

Bolo to už veľmi dávno, keď som stála pri zrode právnej subjektivity škôl. Nadšená zo slobody a možností demokratického riadenia. Neskôr som si uvedomovala, že pri nedostatku finančných prostriedkov zápasíte o základný štandard, ba mnohé situácie v školách sú závislé od zriaďovateľov. Dostávali sme pokyny, ako lavírovať s nedostatkom financií i napriek porušovaniu zákonov. Totiž všetko sa odvíjalo od koláča, ktorý mal k dispozícii zriaďovateľ. Naplánovali ste si rozpočet, avšak vzápätí ste nevedeli, koľko skutočne dostanete. Pridelili vám jednu dvanástinu, keď zostali peniaze, tak na konci roka sme mohli húfne nakupovať. Vtedy som si uvedomila, že právna subjektivita je „čiastočne tehotná žena", avšak lepšie ako vôbec nebyť tehotná.

Vývoj sa posunul smerom k financovaniu na žiaka, s vylepšením tohto nástroja spravodlivého prerozdeľovania, ho považujem za  transparentnejší a právne subjekty opäť volajú po nedostatku financií. Stále je málo a už bude len málo.

Právna subjektivita vniesla do škôl i realizáciu pracovnoprávnych vzťahov výhradne do rúk riaditeľov škôl. Pracovnoprávne vzťahy sú v kompetencii riaditeľov škôl bez finančných prostriedkov na právne služby. Zriaďovateľ zo zákona poskytuje právne poradenstvo.

Nedostatok a „málo" financií spôsobili nevyčísliteľnú stigmu demokratických princípov, mnohí učitelia sa odvážili už dnes avizovať mobingové a bosingové praktiky, vyhrážanie, prepúšťanie „kvalitných pedagógov", ktorí svojou profesionalitou sa snažia posúvať rozvojové programy svojich škôl, ktorí sa aktívne zapájajú do konštruktívneho diania rozvoja školstva, ktorým záleží na vzdelaní ako hodnote, ktorí majú záujem na svojom osobnom rozvoji vzdelávaním sa, avšak ktorí si zachovávajú svoju osobnú dôstojnosť a nepredajú seba v prospech prihliadaniu sa nezákonnosti v školských prostrediach.

S neuveriteľným údivom čítam facebookové výpovede učiteľov, učitelia píšu, v diaľke vnímam ich prosebné volanie o pomoc.

Vážení kolegovia, hoci si veľmi nerád vylievam city na FB, nedá mi to a opäť musím niečo napísať. Možno preto, aby som podporil otvorenosť diskusií o večných riaditeľoch škôl, ktorí likvidujú svojich zamestnancov. Dnes v deň mojich narodenín naša riaditeľka, xxxxxxxx, dosiahla svoje. Odo dnes si dobrovoľne hľadám novú prácu. Naša škola a moja osobnosť pod vplyvom tejto osoby klesá hlbšie a hlbšie až som si uvedomil, že nechcem prísť o to meno, ktoré medzi žiakmi a rodičmi mám. Skúšal som to riešiť, verte mi, mnohými spôsobmi. Jednoducho sa to nedá. Žiaľ, nemôžem buchnúť výpoveď na stôl - hypotéka. Ak by chcel niekto na školu šikovného a zanieteného slovenčinára, ozvite sa, dajte kontakty :-) Ak nie, zvážim opustenie radov učiteľov... Držím palce tým, čo zažívajú niečo podobné.
Presne poznám vaše pocity, lebo to zažívam. Ako vedúcu predmetovej komisie informatiky, dlhoročnú správkyňu školského výpočtového laboratória, školskú koordinátorku stredoškolskej odbornej činnosti ( práce ktoré som konzultovala reprezentovali gymnázium na oblastných, krajských a aj celoštátnych kolách s úspechom, tento rok dokonca postup na Junior Internet a odtiaľ cena od senátu ČR na ISSS konferencii v Hradci Králové, musím sa pochváliť, keď z vedenia školy to nik nikdy neurobil:-)))), tvorkyňa viacerých projektov, vďaka ktorým škola získala peniaze na nákup PC, absolventku x vzdelávaní ( mám vyše 100 kreditov teraz už na tapetovanie:-)a jedinú informatičku na škole s 2.atestaciou, ma náš "pán" riaditeľ prepustil pre nadbytočnosť, zrušil 1 miesto informatiky a usúdil, že tou nadbytočnou som ja. Tiež mi píšu ľudia,  známi aj neznámi, čo to počuli., žasnú, povzbudzujú....V škole vraj vládne strach, lebo o rok sa znova prepúšťa a keď som išla ako prvá ja, nik vraj nevie,  aké zvláštne kritériá ( osobné vzťahy sú dôležité, nie odbornosť...) pre výber " nadbytočných" sa používajú.

Štrajk učiteľov sa v skrytom nevyslovenom podtóne niesol v znamení o volanie po nastolení demokratického riadenia,  dodržiavania zákonných pracovných práv a hlavne  dodržiavania ľudských práv. Lebo demokracia je o slobode a dodržiavaní ľudských práv. Pýtam sa ako môže štát pripustiť, aby učiteľ, ktorý zo zákona poukáže na nezákonnosť bol prepustený?

Neexistuje legitímna právna subjektivita, lebo ona vychádza zo zákona, a zákon sa nedodržiava, neexistujú zákonné pravidlá, lebo oni určujú „kvalitu" a systém, existuje  STRACH ako nástroj na budovanie poslušnosti. Kde sa neunesie  moc, tak vzniká zákonite nemoc a tá sa musí v každom prípade liečiť. Určite mnohí riaditelia volajú po stretnutí sa s týmto negatívnym pocitom a chcú s ním bojovať, ale bez podpory zhora i zdola sa im to nemôže podariť.

 

PaedDr. Mária Barancová, prezidentka SKU

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?