reklama

Dajte mi, prosím, možnosť neznámkovať. Ja chcem byť učiteľkou

Denne mi príde veľa e-mailov. A práve dnes mi prišiel jeden od človeka, ktorého si mimoriadne vážim, kamarátky a tiež učiteľky. Dovolím si ho s vami zdieľať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Rozdala som papiere na písomku a nechala deti pracovať. Zapozerala som sa na ne, ako obhrýzajú perá, nervózne klepkajú nohami a všetko sa vo mne začalo búriť. Veď ja to takto nechcem robiť. Ja ich chcem učiť, učiť, učiť, nie skúšať, čo sa naučili. Čo zistím tou písomkou, viem už teraz, keď ju píšu - že Kristínka napíše najskôr správne odpovede, potom ich preškrtne, že po Tomášovi budem mať problém to prečítať, ale neviem, prečo a v čom je problém jeho písma, že Radko určite dostane zlú známku, lebo tempo je na neho privysoké a nemám šancu to s ním dobehnúť. Viem, kto to napíše istotne veľmi dobre, viem, po mesiaci práce v tejto triede viem, kto je samostatný, kto výrečný, kto ponižovaný, kto zakríknutý... a ja som tu predsa na to, aby som ich usmernila, vychovala k priebojnosti, k využívaniu vedomostí, aby som ich naučila používať to, čo sa učia, aby som ich JA na hodine naučila to, čo potrebujú. Načo teda skúšam? Čo tým hodnotím?
Odpoviem si

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • to, či sú šikovné (od prírody, od narodenia, od danosti),

  • to či sa narodili s predpokladom samostatnej práce,

  • to, aké majú doma zázemie,

  • to, či sa dobre vyspali a nestrachovali sa celú noc pod krikom opitého rodiča,

  • to, či sa im rodičia doma venovali,

  • to, či som ich to vlastne naučila.


A pýtam sa - učím vôbec niečo tie deti? Podať látku, učivo, a potom ho vyskúšať - to zvládne hocikto aj bez vysokej školy. Keď som chodila na vysokú školu a učila sa vtedy povinnú politickú ekonómiu, vysvetľoval mi ju, keďže som doma nariekala nad tým, môj otecko, ktorý tú vysokú školu nemal a naučil ma to lepšie ako náš asistent.

Nechcem známkovať.
Nechcem skúšať.
Nechcem merať výkony.
Nechcem s deťmi písať písomky.
Nechcem s deťmi písať testy.


Chcem s nimi komunikovať, plniť zaujímavé úlohy a zisťovať zaujímavé odpovede. Obdivovať ich tvorivosť, vynaliezavosť. Dokazovať im, že sú šikovní, schopní, talentovaní v tom, čo ich baví. Posúvať ich individuálne. Trápiť sa s nimi nad problémovými úlohami.

Všimla som si, že sme zabili v deťoch spontánnosť. Možno v prvom, druhom ročníku sa dokážu tešiť pochvale, neskôr už len jednotke. Za známky na vysvedčení sú odmeny, za známky na vysvedčení je stredná škola, za známky je životný smer.


Píšem známky z písomky a pri každej horšej, ktorých je omnoho viac ako dobrých, ma pichne pri srdci - „tohto si to nenaučila, ani túto, vráť sa s tým učivom, zlepši svoj výklad, svoje metódy pomôž tým deťom iným spôsobom pochopiť alebo objav v nich to, na čo majú a nauč ich zmieriť sa so svojimi nedostatkami, kompenzovať ich inou šikovnosťou." Sú v tvojich rukách. Známka je tvoja vizitka. Mám rada na hodine smiech, ich spontánnosť, veselé reakcie, vážne detské výroky, krásne neskazené uvažovanie, náznak filozofovania i detskej naivity, prebúdzanie sa inteligencie, zamyslený výzor i jemnú reakciu malých očí. Mám rada, keď sa deti neboja - písomky skúšania, testov, keď v nich vzbudím snahu, záujem, túžbu, keď v nich prebudím sny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dajte mi, prosím, možnosť neznámkovať. Ja chcem byť učiteľkou.


Toľko mail. Zostal som ticho zamyslený s množstvom otázok vo mne. Chcete spolu so mnou na ne hľadať odpovede?

Miroslav Sopko, učiteľ

Zdroj obrázka: Flickr

SKU

SKU

Bloger 
  • Počet článkov:  82
  •  | 
  • Páči sa:  41x

Dobrá trieda stojí na dobrej zborovni. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaŠkolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu