Mnohí z vás ešte nepoznáte estónsky projekt myHistro, ktorý je zaujímavým spojením pamäte spoločnosti s mapovým zobrazením, čiže jednoduchšie kde a kedy sa čo stalo. A keďže som vždy so žiakmi na našej vidieckej škole rád skúšal nové veci (ako napr. keď sme na Facebooku vytvorili interaktívnu časovú os venovanú 17. novembru 1989 - podľa 86 horeprštekov bez výraznejšieho záujmu verejnosti), rozhodol som sa, že vytvoríme pamäťové stopy po osobnostiach, ktoré majú stále Slovensku čo povedať.
Milan Rastislav Štefánik
Solunskí bratia
Decká boli najprv nadšené - aj preto, lebo netušili do čoho idú. Ale to je pri podobných projektoch normálne. Postupne zostanú len tí najskalnejší, s ktorými individuálne preskúmame všetky úskalia práce so systémom a stane sa z nich dobrí editori. No i ostatní ostanú zapojení cez čiastkové úlohy - napr. cez zháňanie informačných zdrojov, či prípravou propagácie projektu. Miera zapojenosti do takýchto aktivít by nikdy nemala klesnúť pod prijateľnú úroveň.
Nie je to ešte hotové podľa našich predstáv a verím, že deti stále budú hľadať nové a nové zdroje informácií, ktoré na virtuálnu časovú os pridajú. Lebo zmyslom tohto, ale i iných mojich projektov nie je konkrétny výsledok ako nejaká konečná stanica. Ale tá cesta, ten proces hľadania zdroja, obrázkov, ich spájanie do udalostí a medzníkov v živote týchto našich velikánov. Rovnako aj uvedomovanie si priestoru našej Zeme, ktorá sa vďaka dnešnej technike zmenšila na globálnu dedinu. Myslím si, že najmä o tomto je vzdelávanie, kedy vedomosti slúžia k zaujatiu postojov a vycibreniu zručností,a by už neplatil výrok Carla Rogersa: "Sme vzdelaní, ale zlí."
Inak cena vytvorenie takejto "prechádzky" stojí v peniazoch 0 €, ale je nevyčisliteľná v hodnote pre motivované dieťa.
A ešte jedno poučenie pre nás učiteľov od prezentovaných osobností - napriek nepriazni okolia/osudu to nikdy nevzdali, prebíjali sa, lebo sa prebiť chceli a neustúpili vo svojom snažení. Nikto im nič nedal zadarmo, žiadna osvietená autorita im nepredurčila ako to majú spraviť. Boli a zostanú pre nás výzvou a zároveň znamením, že sa nesmieme vzdať.
Miroslav Sopko, učiteľ