Ako (ne)prebieha reforma v školských kluboch detí

Autor: SKU | 27.1.2017 o 20:39 | (upravené 27.1.2017 o 20:56) Karma článku: 6,61 | Prečítané:  2028x

Čo je vlastne reforma? Wikipedia uvádza, že je to prebudovanie niečoho; úprava, zmena, pretváranie pomerov postupným zlepšovaním a prispôsobovaním. 

Takže sa ide zlepšovať v tom našom školstve.... „No konečne!“ pomyslíme si asi všetci. Veľké kroky, veľké gestá, veľké prebudenie zo zimného spánku, to všetko sa splní ako mávnutím čarovného prútika. Potom budeme všetci šťastní a spokojní - deti aj ich rodičia a v neposlednom rade vychovávatelia. Také jednoduché, všakže?

Lenže v našom školstve sa podobné rozprávky nenosia. Takže zabudnime ... A prečo? Priblížim len malú časť školstva, o ktorej sa nikde nehovorí,  ktorá potrebuje zmeny ako soľ. Sú to školské kluby detí, v ktorých pracujú /no ale toto!!!/  pedagogickí zamestnanci – vychovávatelia. Táto nenápadná skupina ľudí v školstve sa stará o deti v základných školách pred a po vyučovaní. Verejnosti sú známi skôr ako družinári starajúci sa o už vzdelané deti po škole. Posledné východisko pre rodičov, ktorí pracujú a nemôžu si dovoliť dieťa nechať doma samo. Áno, ich úloha je teda pre niekoho jasná – strážiť. Trošku skreslený a miestami naivný názor človeka  neznalého veci. Takého, ktorý nevidí a nevie /lebo nemá odkiaľ/, že pobyt v  ŠKD deťom plánovane, systematicky a zmysluplne vypĺňa ich voľný čas, učí ich samostatnosti pri príprave na vyučovanie, socializuje, predchádza nežiaducim aktivitám.

Je to „beh na dlhé trate“,  dlhodobé vplývanie na deti a ponúkanie alternatívy trávenia voľného času. Je to o rozvíjaní  komunikácie, počúvaní druhých, zaujatí postojov, sebavyjadrení. Je to o obhájení samého seba pred ostatnými, o akceptácii názoru iných, o spolupráci, o smiechu, o zábave a dobrej nálade, o schopnosti riešiť konflikty bez agresivity a urážok, o zodpovednosti za svoje rozhodnutia, ... V modernom ponímaní by sme to mohli nazvať ako mäkké zručnosti (anglicky Soft skills).

Bohužiaľ, nadobúdam pocit /alebo nielen ja?/, že táto forma neformálneho vzdelávania nie je pre naše školstvo podstatná. Školské kluby sa stali akousi divnou súčasťou rezortu školstva, o ktoré nemá nikto na ministerstve záujem. Dokonca sa o nich neobjavila zmienka ani v pripravovanej ďalšej reforme. A tak sa pýtam, akou cestou sa školské kluby budú uberať pod vedením nového pána ministra? Alebo budú naďalej pokračovať „necestou“?

V  roku 2013 boli ministerstvu školstva predložené pripomienky k zlepšeniu postavenia školských klubov detí. Dovolím si ich nazvať malou reformou v systéme školstva. Bohužiaľ, doteraz ticho.  Riešia sa veľké a väčšie a megareformy a na našej malej sa podľa odpovede kompetentných stále pracuje. A ešte že nie sú peniaze. To sa predsa musí dať pochopiť! Veď raz to musí prísť …. a možno dvakrát alebo trikrát.... s každým novým ministrom školstva.

Lucia  Rintelová

členka Slovenskej komory učiteľov

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šmejdi po novom útočia na dôchodcov cez inzeráty

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

DOMOV

Predvianočné počasie bude divoké, Vianoce však neprekvapia

Na Vianoce by malo iba slabo snežiť.


Už ste čítali?