reklama

Ako (ne)prebieha reforma v školských kluboch detí

Čo je vlastne reforma? Wikipedia uvádza, že je to prebudovanie niečoho; úprava, zmena, pretváranie pomerov postupným zlepšovaním a prispôsobovaním.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Takže sa ide zlepšovať v tom našom školstve.... „No konečne!“ pomyslíme si asi všetci. Veľké kroky, veľké gestá, veľké prebudenie zo zimného spánku, to všetko sa splní ako mávnutím čarovného prútika. Potom budeme všetci šťastní a spokojní - deti aj ich rodičia a v neposlednom rade vychovávatelia. Také jednoduché, všakže?

Lenže v našom školstve sa podobné rozprávky nenosia. Takže zabudnime ... A prečo? Priblížim len malú časť školstva, o ktorej sa nikde nehovorí, ktorá potrebuje zmeny ako soľ. Sú to školské kluby detí, v ktorých pracujú /no ale toto!!!/ pedagogickí zamestnanci – vychovávatelia. Táto nenápadná skupina ľudí v školstve sa stará o deti v základných školách pred a po vyučovaní. Verejnosti sú známi skôr ako družinári starajúci sa o už vzdelané deti po škole. Posledné východisko pre rodičov, ktorí pracujú a nemôžu si dovoliť dieťa nechať doma samo. Áno, ich úloha je teda pre niekoho jasná – strážiť. Trošku skreslený a miestami naivný názor človeka neznalého veci. Takého, ktorý nevidí a nevie /lebo nemá odkiaľ/, že pobyt v ŠKD deťom plánovane, systematicky a zmysluplne vypĺňa ich voľný čas, učí ich samostatnosti pri príprave na vyučovanie, socializuje, predchádza nežiaducim aktivitám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to „beh na dlhé trate“, dlhodobé vplývanie na deti a ponúkanie alternatívy trávenia voľného času. Je to o rozvíjaní komunikácie, počúvaní druhých, zaujatí postojov, sebavyjadrení. Je to o obhájení samého seba pred ostatnými, o akceptácii názoru iných, o spolupráci, o smiechu, o zábave a dobrej nálade, o schopnosti riešiť konflikty bez agresivity a urážok, o zodpovednosti za svoje rozhodnutia, ... V modernom ponímaní by sme to mohli nazvať ako mäkké zručnosti (anglicky Soft skills).

Bohužiaľ, nadobúdam pocit /alebo nielen ja?/, že táto forma neformálneho vzdelávania nie je pre naše školstvo podstatná. Školské kluby sa stali akousi divnou súčasťou rezortu školstva, o ktoré nemá nikto na ministerstve záujem. Dokonca sa o nich neobjavila zmienka ani v pripravovanej ďalšej reforme. A tak sa pýtam, akou cestou sa školské kluby budú uberať pod vedením nového pána ministra? Alebo budú naďalej pokračovať „necestou“?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V roku 2013 boli ministerstvu školstva predložené pripomienky k zlepšeniu postavenia školských klubov detí. Dovolím si ich nazvať malou reformou v systéme školstva. Bohužiaľ, doteraz ticho. Riešia sa veľké a väčšie a megareformy a na našej malej sa podľa odpovede kompetentných stále pracuje. A ešte že nie sú peniaze. To sa predsa musí dať pochopiť! Veď raz to musí prísť …. a možno dvakrát alebo trikrát.... s každým novým ministrom školstva.

Lucia Rintelová

členka Slovenskej komory učiteľov

Obrázok blogu
SKU

SKU

Bloger 
  • Počet článkov:  82
  •  | 
  • Páči sa:  41x

Dobrá trieda stojí na dobrej zborovni. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaŠkolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu