Ohýbaj ma mamko, dokým som ja Janko

Autor: SKU | 9.2.2017 o 19:08 | (upravené 9.2.2017 o 22:21) Karma článku: 6,54 | Prečítané:  1922x

Štatisticky takmer 10% detskej populácie sú deti s ťažším alebo ľahším zdravotným znevýhodnením. Niektoré ťažkosti sa dajú odstrániť, pokiaľ sa k dieťaťu včas dostane odborná pomoc.  

Na deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami myslia úradníci z rôznych štátnych inštitúcií, ktoré legislatívne upravujú podmienky vzdelávania žiakov so špeciálnymi potrebami. Bohužiaľ,  vypracovaním takýchto materiálov podpora štátu  pre deti s ťažkosťami  končí. Materiály totiž predpokladajú personálnu vybavenosť odbornými zamestnancami a asistentmi, materiálnu vybavenosť špeciálnymi pomôckami a priestormi priamo v školách.  Ako je to v skutočnosti? 

Predškoláci

Čas predškolského veku je obdobím, ktoré je pre dieťa neopakovateľné, v tomto časovom  horizonte je vývin dieťaťa najprudší v telesnej oblasti, ako aj v oblasti utvárania jazykových, matematických, motorických a sociálnych predpokladov pre jeho optimálne budúce vzdelávanie. Na Slovensku sa neposkytuje táto predškolská stimulácia všetkým deťom.  Počet miest v materských školách je  v niektorých regiónoch poddimenzovaný, materských škôl jednoducho nie je dosť pre všetky deti.  Deti z rómskych komunít na východnom Slovenku často vôbec neabsolvujú predškolskú prípravu. Už tu vzniká nepomer medzi deťmi, ktoré sú primerane stimulované od troch rokov a deťmi s ťažkosťami,  ktoré často prichádzajú do základnej školy často s jazykovou bariérou. Je množstvo krásnych špeciálnych preventívnych programov, ktoré sa dajú realizovať už v predškolskom veku, ktoré môžu stimulovať deficitné oblasti u detí. Bohužiaľ, v materských školách ich nemá kto realizovať, pretože mnohé z nich  nedisponujú špeciálnymi pedagógmi, či logopédmi priamo v triedach. Ak sú v škôlkach  integrované deti  s rôznymi poruchami, asistenti pre materské školy sú javom čisto náhodným. Ako teda majú  materské školy napĺňať krásne metodické pokyny a materiály, keď  minimálne podmienka personálneho odborného servisu chýba? Chýba práve v období, kedy sa dieťa zvedavo zaujíma o všetko nové okolo seba, kedy najviac vstrebáva všetko dianie, kedy sú najlepšie predpoklady predísť možným ťažkostiam v škole.

Školáci

Deti nastupujú do podobne nepripravených škôl, výhodou je školský špeciálny pedagóg v škole, ktorý ešte môže veľa zachrániť svojou  preventívnou činnosťou. Mohlo by to tak byť, ak by jeho pracovná náplň spočívala len v práci s deťmi, u ktorých je riziko vzniku horších ťažkostí. Ideálna by bola spolupráca s logopédom, pretože pri zápise žiakov do prvého ročníka sa eviduje vysoký  výskyt rôznych foriem narušenej komunikačnej schopnosti, deti prichádzajú do škôl s nedokončeným vývinom reči. Už spomínaná jazyková bariéra u rómskych žiačikov je bežným fenoménom v školách na východnom, či južnom Slovensku. Školský logopéd  v bežných základných školách je však tiež priam  nadprirodzeným  javom. A práve  včasná logopedická intervencia môže predísť poruchám písanej či čítanej reči v budúcom období, ale na toto sa už nemyslí. Látajú to teda školskí špeciálni pedagógovia, ktorí, keďže sa v plnoorganizovanej škole venujú individuálne asi  30-40 žiakom sa zdajú byť akýmsi „luxusom“,  preto sa im kumulujú funkcie. Často je ich úväzok  rozdelený na pedagogický a odborný, pričom sa preferuje ten pedagogický. A tak teda školský špeciálny pedagóg  namiesto účinnej, kvalitnej prevencie, prípadne ucelených reedukačných programov pracuje aj ako  učiteľ, prípadne ako výchovný poradca, prípadne mu prischnú iné povinnosti. Stáva sa z neho multi – odborný pracovník, pričom by určite pri riešení rôznych problémov, ktoré už majú pubertiaci potreboval kolegu  školského psychológa,  pri práci s rodinami a v preventívnych programoch  kolegu sociálneho pedagóga. Takto z problémov, ktoré žiaci majú hasí iba tie, ktoré horia najviac.

A deti s ťažkosťami rastú a s nimi rastú aj ich ťažkosti. Žiaci s jazykovou bariérou (dvojjazyčné deti) sú testované rovnako ako žiaci, ktoré boli stimulované od troch rokov veku. Žiaci vychovaní  na  nekritickom prijímaní správ zo sociálnych sietí, v rodinách, kde sa rodičia musia postarať o základné životné potreby a často netušia, čo ich deti trápi sa dostanú k psychológovi až keď siahnu po droge, ktorú mu v tomto štáte beztrestne predá sused. Aj psychológ už len hasí veľký požiar.

Žiaci majú dostávať stimulačné podporné injekcie v čase, kedy ich problém ešte nehorí. Dieťa s jazykovými ťažkosťami podporný logopedický program,   dieťa s emočnými výkyvmi podporný psychologický program, kolektív so sklonmi s vysmievaniu, či ponižovaniu podporný sociálno-psychologický program, rodina po rozvode, trápiaca sa s alkoholickým rodičom, či finančnými ťažkosťami podporný sociálny program, dieťa s autizmom či ťažkou poruchou vnímania potrebuje asistenta, ktorý mu trpezlivo vysvetľuje sociálne vzťahy.

Žiaci nie sú číslo

V školách sa vypracúvajú rôzne štatistiky, musíme vypĺňať rôzne tabuľky s číslami, aby sme zdôvodnili potrebu úväzku odborného zamestnanca, prípadne asistenta. Úradníkom, politikom sa do rúk dostávajú iba čísla, my však nepracujeme s číslom v tabuľke, my trpezlivo pracujeme so živou bytosťou, ktorá má svoje radosti, starosti a potreby. A deti so špeciálnymi potrebami potrebujú vyššiu dávku trpezlivosti, pozornosti, ktorú mu môže poskytnúť človek, ktorý nie je zaťažený inými povinnosťami a tým môže byť práve pedagogický asistent.  Práve on môže byť pre žiaka so špeciálnymi potrebami osobou, ktorá sa nezmazateľne podpíše pod úspech žiaka nielen vo vzdelávacej oblasti, ale i v medziľudských vzťahoch a v životných zručnostiach.

Metodické materiály vypracované na ministerstve, Štátnom pedagogickom ústave a v Štátne školskej inšpekcii to určite so žiakmi so špeciálnymi potrebami myslia dobre.  Nestačí to, nedostatočné zamestnávanie odborných zamestnancov a asistentov v materských a základných školách môže  prehlbovať ťažkosti týchto žiakov. Školy tiež potrebujú včasnú podpornú injekciu vo forme odborníkov na všetky oblasti, potrebujú účinnú prevenciu v čase, keď sa ešte dá všeličo zachrániť. Vedeli to už naši dedovia : „Ohýbaj ma mamko, dokým som ja Janko...“ Školy potrebujú investície teraz, nie o niekoľko rokov,  potom  už bude z Janka Jano.

 

Mgr. Zuzana Hronová

členka manažmentu SKU

 

Slovenská komora učiteľov vyzýva svojich členov a sympatizantov k podpore poukázaním 2 % zaplatenej dane z príjmov fyzických / právnických osôb. Za poukázanie sumy 2 % z dane Vám SKU vopred všetkým ďakuje. http://sku.sk/2-percenta-pre-sku-v-roku-2017/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šmejdi po novom útočia na dôchodcov cez inzeráty

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

DOMOV

Predvianočné počasie bude divoké, Vianoce však neprekvapia

Na Vianoce by malo iba slabo snežiť.


Už ste čítali?