Ohýbaj ma mamko, dokým som ja Janko

Autor: SKU | 9.2.2017 o 19:08 | (upravené 9.2.2017 o 22:21) Karma článku: 6,54 | Prečítané:  1882x

Štatisticky takmer 10% detskej populácie sú deti s ťažším alebo ľahším zdravotným znevýhodnením. Niektoré ťažkosti sa dajú odstrániť, pokiaľ sa k dieťaťu včas dostane odborná pomoc.  

Na deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami myslia úradníci z rôznych štátnych inštitúcií, ktoré legislatívne upravujú podmienky vzdelávania žiakov so špeciálnymi potrebami. Bohužiaľ,  vypracovaním takýchto materiálov podpora štátu  pre deti s ťažkosťami  končí. Materiály totiž predpokladajú personálnu vybavenosť odbornými zamestnancami a asistentmi, materiálnu vybavenosť špeciálnymi pomôckami a priestormi priamo v školách.  Ako je to v skutočnosti? 

Predškoláci

Čas predškolského veku je obdobím, ktoré je pre dieťa neopakovateľné, v tomto časovom  horizonte je vývin dieťaťa najprudší v telesnej oblasti, ako aj v oblasti utvárania jazykových, matematických, motorických a sociálnych predpokladov pre jeho optimálne budúce vzdelávanie. Na Slovensku sa neposkytuje táto predškolská stimulácia všetkým deťom.  Počet miest v materských školách je  v niektorých regiónoch poddimenzovaný, materských škôl jednoducho nie je dosť pre všetky deti.  Deti z rómskych komunít na východnom Slovenku často vôbec neabsolvujú predškolskú prípravu. Už tu vzniká nepomer medzi deťmi, ktoré sú primerane stimulované od troch rokov a deťmi s ťažkosťami,  ktoré často prichádzajú do základnej školy často s jazykovou bariérou. Je množstvo krásnych špeciálnych preventívnych programov, ktoré sa dajú realizovať už v predškolskom veku, ktoré môžu stimulovať deficitné oblasti u detí. Bohužiaľ, v materských školách ich nemá kto realizovať, pretože mnohé z nich  nedisponujú špeciálnymi pedagógmi, či logopédmi priamo v triedach. Ak sú v škôlkach  integrované deti  s rôznymi poruchami, asistenti pre materské školy sú javom čisto náhodným. Ako teda majú  materské školy napĺňať krásne metodické pokyny a materiály, keď  minimálne podmienka personálneho odborného servisu chýba? Chýba práve v období, kedy sa dieťa zvedavo zaujíma o všetko nové okolo seba, kedy najviac vstrebáva všetko dianie, kedy sú najlepšie predpoklady predísť možným ťažkostiam v škole.

Školáci

Deti nastupujú do podobne nepripravených škôl, výhodou je školský špeciálny pedagóg v škole, ktorý ešte môže veľa zachrániť svojou  preventívnou činnosťou. Mohlo by to tak byť, ak by jeho pracovná náplň spočívala len v práci s deťmi, u ktorých je riziko vzniku horších ťažkostí. Ideálna by bola spolupráca s logopédom, pretože pri zápise žiakov do prvého ročníka sa eviduje vysoký  výskyt rôznych foriem narušenej komunikačnej schopnosti, deti prichádzajú do škôl s nedokončeným vývinom reči. Už spomínaná jazyková bariéra u rómskych žiačikov je bežným fenoménom v školách na východnom, či južnom Slovensku. Školský logopéd  v bežných základných školách je však tiež priam  nadprirodzeným  javom. A práve  včasná logopedická intervencia môže predísť poruchám písanej či čítanej reči v budúcom období, ale na toto sa už nemyslí. Látajú to teda školskí špeciálni pedagógovia, ktorí, keďže sa v plnoorganizovanej škole venujú individuálne asi  30-40 žiakom sa zdajú byť akýmsi „luxusom“,  preto sa im kumulujú funkcie. Často je ich úväzok  rozdelený na pedagogický a odborný, pričom sa preferuje ten pedagogický. A tak teda školský špeciálny pedagóg  namiesto účinnej, kvalitnej prevencie, prípadne ucelených reedukačných programov pracuje aj ako  učiteľ, prípadne ako výchovný poradca, prípadne mu prischnú iné povinnosti. Stáva sa z neho multi – odborný pracovník, pričom by určite pri riešení rôznych problémov, ktoré už majú pubertiaci potreboval kolegu  školského psychológa,  pri práci s rodinami a v preventívnych programoch  kolegu sociálneho pedagóga. Takto z problémov, ktoré žiaci majú hasí iba tie, ktoré horia najviac.

A deti s ťažkosťami rastú a s nimi rastú aj ich ťažkosti. Žiaci s jazykovou bariérou (dvojjazyčné deti) sú testované rovnako ako žiaci, ktoré boli stimulované od troch rokov veku. Žiaci vychovaní  na  nekritickom prijímaní správ zo sociálnych sietí, v rodinách, kde sa rodičia musia postarať o základné životné potreby a často netušia, čo ich deti trápi sa dostanú k psychológovi až keď siahnu po droge, ktorú mu v tomto štáte beztrestne predá sused. Aj psychológ už len hasí veľký požiar.

Žiaci majú dostávať stimulačné podporné injekcie v čase, kedy ich problém ešte nehorí. Dieťa s jazykovými ťažkosťami podporný logopedický program,   dieťa s emočnými výkyvmi podporný psychologický program, kolektív so sklonmi s vysmievaniu, či ponižovaniu podporný sociálno-psychologický program, rodina po rozvode, trápiaca sa s alkoholickým rodičom, či finančnými ťažkosťami podporný sociálny program, dieťa s autizmom či ťažkou poruchou vnímania potrebuje asistenta, ktorý mu trpezlivo vysvetľuje sociálne vzťahy.

Žiaci nie sú číslo

V školách sa vypracúvajú rôzne štatistiky, musíme vypĺňať rôzne tabuľky s číslami, aby sme zdôvodnili potrebu úväzku odborného zamestnanca, prípadne asistenta. Úradníkom, politikom sa do rúk dostávajú iba čísla, my však nepracujeme s číslom v tabuľke, my trpezlivo pracujeme so živou bytosťou, ktorá má svoje radosti, starosti a potreby. A deti so špeciálnymi potrebami potrebujú vyššiu dávku trpezlivosti, pozornosti, ktorú mu môže poskytnúť človek, ktorý nie je zaťažený inými povinnosťami a tým môže byť práve pedagogický asistent.  Práve on môže byť pre žiaka so špeciálnymi potrebami osobou, ktorá sa nezmazateľne podpíše pod úspech žiaka nielen vo vzdelávacej oblasti, ale i v medziľudských vzťahoch a v životných zručnostiach.

Metodické materiály vypracované na ministerstve, Štátnom pedagogickom ústave a v Štátne školskej inšpekcii to určite so žiakmi so špeciálnymi potrebami myslia dobre.  Nestačí to, nedostatočné zamestnávanie odborných zamestnancov a asistentov v materských a základných školách môže  prehlbovať ťažkosti týchto žiakov. Školy tiež potrebujú včasnú podpornú injekciu vo forme odborníkov na všetky oblasti, potrebujú účinnú prevenciu v čase, keď sa ešte dá všeličo zachrániť. Vedeli to už naši dedovia : „Ohýbaj ma mamko, dokým som ja Janko...“ Školy potrebujú investície teraz, nie o niekoľko rokov,  potom  už bude z Janka Jano.

 

Mgr. Zuzana Hronová

členka manažmentu SKU

 

Slovenská komora učiteľov vyzýva svojich členov a sympatizantov k podpore poukázaním 2 % zaplatenej dane z príjmov fyzických / právnických osôb. Za poukázanie sumy 2 % z dane Vám SKU vopred všetkým ďakuje. http://sku.sk/2-percenta-pre-sku-v-roku-2017/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Andrej Kiska: Keď sa potrebujeme obhajovať po stýkrát, nakoniec tomu sami uveríme

Prezident sám vyzýva mladých ľudí, aby slušne povedali svoj názor.


Už ste čítali?