Kto je v školstve diskriminovaný?

Autor: SKU | 22.2.2017 o 23:44 | Karma článku: 7,72 | Prečítané:  2358x

Dňa 20.2.2017 p. minister na potešenie mnohých riaditeľov škôl, zriaďovateľov, učiteľov aj rodičov oznámil, že naďalej bude ponechaný zvýšený normatív pre školy pod 250 žiakov. 

Rozumiem tomuto kroku – vďaka nemu budú môcť školy ďalej existovať, učitelia neprídu o zamestnanie, rodičia nebudú musieť riešiť dopravu do škôl, obce budú naďalej žiť z kultúry poskytovanej žiakmi škôl.

Z celkového počtu 2103 základných škôl sa NEzvýhodňuje 659. Áno, presne 31% percent škôl nedostáva normatív zvýhodnený, ostatných 69% ho má vyšší, ako je stanovený príspevok na žiaka – čiže normatív.

Máme 2103 základných škôl, zvýhodnený normatív má 1447 z nich, čo je 69%. Je normálne nastavený systém financovania, keď sa musí zvýhodňovať takmer 70% škôl? Máme 1021 škôl do 150 žiakov a tieto školy dostávajú na žiaka 1,495 normatívu. Je normálne, že polovica škôl na Slovensku dostáva takmer 1,5 krát viac na žiaka ako zvyšok? Je spravodlivé, keď štát vynakladá na 60793 žiakov 1,5krát a na ďalších 82361 žiakov viac ako na zvyšných 290161? Je spravodlivé, keď na tretinu žiakov vynakladá štát viac ako na zvyšné dve tretiny? Viete, že máme aj školy, kde počet všetkých žiakov školy (školy, nie triedy) je 5? Má náš štát na to, aby si mohol dovoliť to, že 220 škôl má do 20 žiakov a štvrtina škôl je do 50 žiakov? Všetci chápu, že racionalizácia je nutná, ale nie je tej sily, ktorá by ju urobila. Racionalizácia neznamená, všetko zrušiť hlava - nehlava, ale dá sa urobiť aj rozumne s ohľadom na dostupnosť školy, lokalitu a aspoň každý rok upravovať koeficienty, aby sa postupne približovali a zotierali rozdiely. Keby mali všetky školy naplnené potreby, nikto by počet žiakov v nich neriešil. Ale v súčasnej biede by sa aspoň spravodlivosť mohla vniesť do systému.

Načo nám je takáto norma, keď má toľko výnimiek?

A čo sa deje v tých školách, kde normatív zvýhodnený nie je? V tých zvyšných “veľkých”, kde sa tešíme z počtu žiakov nad 250 žiakov v škole?

Tak napríklad

- na fyzike, chémii, ktoré učíme cez praktické cvičenia a pokusy, sa snaží učiteľ pripraviť stoly, pomôcky, pracovné listy, chemikálie nie pre 8 – 10 žiakov, ako v tých zvýhodnených školách, ale pre 25 – 28, zaujať ich pozornosť, zabezpečiť bezpečnosť. Skúste si to porovnať doma - pri dvoch svojich deťoch a keď k vám prídu aj tie od susedov a máte ich aspoň šesť...

- na matematike, slovenskom jazyku a iných nedelených predmetoch máte nie desať, dvanásť, ale rovno 25 a viac. Koľko pozornosti sa ujde jednému dieťaťu? A k týmto dajme tomu 20 bežným žiakom priraďme troch, štyroch ďalších, ktorí vyžadujú zvýšené úsilie učiteľa pre ich poruchy, ochorenia, integráciu a podobne. Skvelá práca, ktorá nie je ani ohodnotená osobným príplatkom, lebo veď normatív je len základný, niet z čoho.

- na exkurziu, výlet, lyžiarsky kurz idete s omnoho väčšou skupinou žiakov, posielate s nimi viac učiteľov, lebo si to vyžaduje bezpečnosť, čím zároveň sa zvyšuje suplovanie ostatných tried, ktoré musíš z niečoho zaplatiť.

- na telocviku cvičí nie 12, 15 ale rovno 25 chalanov pubertiakov, ktorí idú telocvičňu a učiteľa prevalcovať svojou energiou. Ak sa nezadarí a musí sa urobiť rozvrh v telocvični tak, že sa stretnú dve skupiny, modlime sa, aby nepršalo a jedna skupina šla na ihrisko von, lebo mať 50 žiakov, hoci aj s dvoma učiteľmi v telocvični je nad ľudské a priestorové sily….

- máte viac žiakov, potrebujete viac tried, viac odborných učební, viac kvalifikovaných učiteľov, ktorí sa musia vzdelávať… nuž ale zvýšiť nám netreba, lebo máme dosť žiakov…

Aj naše deti sa chcú učiť v malých skupinách, aj naši učitelia sa chcú venovať 10 – 15 žiakom na hodine a nie 25 – 29 žiakom. Ale niet peňazí na delenie do skupín. Lebo veď trieda sa napĺňa do 29 žiakov. A keď ju predsa rozdelíš, čo teda môžeš, učia síce učitelia menšie skupiny, ale ukrojili ste z balíka, ktorý mohol byť na osobné ohodnotenie.

Zamyslel sa niekto aj nad týmto druhým pohľadom? Naše deti, keďže chodia do väčšej školy, nemajú právo na také isté podmienky vzdelávania ako deti z menších škôl?

Opakujem. Je mi jedno, koľko škôl a akých malých, veľkých chce ministerstvo mať na Slovensku. Ale aj my v školách nad 250 žiakov chceme mať rovnaké podmienky na ich kvalitné a bezpečné vzdelávanie.

 

PaedDr. Anna Chlupíková

členka manažmentu SKU

 

Slovenská komora učiteľov vyzýva svojich členov a sympatizantov k podpore poukázaním 2 % zaplatenej dane z príjmov fyzických / právnických osôb. Za poukázanie sumy 2 % z dane Vám SKU vopred všetkým ďakuje. http://sku.sk/2-percenta-pre-sku-v-roku-2017/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Andrej Kiska: Keď sa potrebujeme obhajovať po stýkrát, nakoniec tomu sami uveríme

Prezident sám vyzýva mladých ľudí, aby slušne povedali svoj názor.


Už ste čítali?