Materské školy sa spojili s rodičmi, aby zabojovali za správnu vec.

Autor: SKU | 8.8.2017 o 21:10 | Karma článku: 7,46 | Prečítané:  1947x

Ministerstvo  školstva  plánuje  uviesť  do praxe  od septembra 2017  dodatok  k Štátnemu vzdelávaciemu programu vypracovaný pre deti so zdravotným znevýhodnením, ktorý spôsobí, že materské školy sa budú brániť prijímaniu týchto detí. 

Všetky organizácie, ktoré sa aktívne zaoberajú predprimárnym vzdelávaním, sa spolu s rodičmi zhodli na tom, že tento dodatok je nekoncepčný, nesystematický a segregačný. Z tohto dôvodu vyvíjame spoločné úsilie, aby bol zrušený a následne prepracovaný. Dňa 31. 7. 2017 sme vydali spoločné stanovisko a napísali listy ministrovi školstva, aby vo veci konal: http://sku.sk/stanovisko-sku-sacei-spv-sv-omep-platformy-rodin-deti-zz/ Ministerstvo školstva reagovalo na naše listy veľmi rýchlo. Jeho argumenty ale v žiadnom prípade nemôžeme považovať za korektné a dostatočné.

článku Denníka N dňa 31. 7. 2017 sa uvádza: „Ministerstvo školstva sa bráni, že práve komora učiteľov chcela, aby sa vzdelávacie programy zmenili“. Urýchlené vydanie adekvátnych programov SKU v zmysle zákona skutočne požadovala, rozhodne sme nežiadali materiál, ktorý sa okrem iných závažných nedostatkov bude aj naďalej vyznačovať nesúladom so Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016).

Naďalej trváme na tom, že v schválených Vzdelávacích programoch pre deti so zdravotným znevýhodnením (2017) sú na tieto deti v mnohých prípadoch kladené vyššie požiadavky ako na ich zdravých rovesníkov. Ako dôkaz stačí  vzájomne porovnať  oba materiály (príklady uvádzame v obrázkoch).

article_photo

MŠVVaŠ SR vo svojej reakcii na webovom sídle konštatuje, že „Vzdelávacie programy pre deti s konkrétnym zdravotným znevýhodnením ako napríklad s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným obsahujú špecifiká, na ktoré je nevyhnutné prihliadať pri ich výchove a vzdelávaní vo všetkých materských školách, v ktorých sú vzdelávané.“  Je nesporné, že pri deťoch so zdravotným znevýhodnením je potrebné prihliadať na ich individuálne špecifiká. Je však úplne scestné štandardizovať ich do presne znejúcich výkonových štandardov zadefinovaných v záväznom kurikule alebo do „špecifických cieľov“ či ohraničiť ich obsahmi. Patria do roviny odporúčaní, nie povinných záväzkov nariadených štátom.

Rovnako ministerstvo v reakcii dostatočne nevysvetlilo chaotické a svojvoľné narábanie s pojmami vo viacerých častiach dokumentu.

Jedným z argumentov ministerstva je aj odvolávanie sa na špičkových odborníkov z oblasti špeciálnej pedagogiky. Pripomíname, že sa nezaoberáme personálnym pozadím tvorby vzdelávacích programov, odmietame  koncepciu a  obsah vzdelávacích programov.

article_photo

Konštatujeme, že reakcia ministerstva obsahuje viacero argumentačných pochybení, sú v ňom  zväčša len všeobecné konštatovania, ktoré sa netýkajú podstaty a neponúkajú žiadne skutočné argumenty v prospech dokumentu.

Je na škodu veci, že ministerstvo nie je ochotné počúvať hlas odbornej a rodičovskej verejnosti, ktorá je schopná poskytnúť pomoc pri spracovaní programov do podoby, ktorá bude funkčná a prispeje kvalite inkluzívneho predprimárneho vzdelávania na Slovensku. Ministerstvo školstva obhajuje postoj, ktorý ubližuje deťom, rodičom a učiteľom. Pozabudlo, že štátne kurikulum je vecou odborného konsenzu aj spoločenskej zhody.

Preto dôsledne trváme na svojom pôvodnom stanovisku a vyzývame ministerstvo školstva k riešeniu, ktoré je obhájiteľné a všestranne prospešné.  

SKU, SACEI, SPV, SV OMEP a Platforma rodín detí so ZZ

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.


Už ste čítali?