reklama

Ministerstvo rozdáva nové iPhony pre etiópsky kmeň - alebo ide o poruchu pozornosti?

Nie, nezľaknite sa, nejde o ďalšiu kauzu „preplachu“ eurofondov, ide o niečo úplne iné, ale, nemôžem si pomôcť, pripomína mi to tak trochu situáciu z nadpisu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Bola som prizvaná ku tvorbe VP (vzdelávací program) pre deti s poruchami správania na Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) za diagnostické centrá. Nesmierne som sa tomu potešila, doslova som bola touto myšlienkou nadšená. Konečne sme si mohli vytvoriť program šitý na mieru tak, aby sme skvalitnili diagnostiku a zefektívnili našu prácu s „problemákmi“.

Parilo sa nám z hlavy, prichádzali sme s novými nápadmi, vždy sme sa na pôde ŠPÚ bavili o tom, že prioritou sú deti, že pripravíme taký program, aby žiaci v diagnostických centrách (DGC) dostali to, čo potrebujú. Ušili sme (bez nároku na odmenu, samozrejme). Stačilo, že svitla nádej, aby bol „problemákom“ poskytnutý kvalitný servis, a tiež, že štát sa snaží spolupracovať - chcela som tomu veriť, aj keď veľmi opatrne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Program si vytvárali aj liečebno-výchovné sanatóriá (LVS), taktiež si ho šili na mieru. Podľa môjho názoru, aj oni boli šťastní z toho, že ich zariadenia konečne dostanú svoju slobodu. Pripravili teda program pre deti s poruchami aktivity a pozornosti, ktorý by chceli realizovať vo svojich zariadeniach.

Prišiel koniec prázdnin a riaditeľ mi oznámil, že ministerstvo náš program podpísalo. No, čo spravíte? Otváram šampus s pocitom dobre vykonanej práce, aj napriek tomu, že mi na tom celom niečo vnútorne nesedelo, lebo to predsa nebolo dotiahnuté do konca. 

Deň nato otvorím facebook, a čo nevidím? Vzbura pedagogickej verejnosti na učiteľských fórach kvôli vzdelávaciemu programu pre deti s poruchami aktivity a pozornosti (to je to, čo vytvárali LVS). Citujem príklad:"Pozrite si tento dokument, či skôr celkom sprostú zlátaninu. Štátnemu pedagogickému ústavu, osobitne v sekcii špeciálnej pedagogiky, úplne, ale úplne šibe."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ups. Nechápala som, čo sa deje, a ani prečo ľudia reagujú tak ako reagujú, však diagnosťákov, reedukačiek a liečebákov nie je v tejto malebnej krajine až tak veľa, aby sa vytvorila takáto vlna odporu, a najmä, vírilo mi v hlave, čo sa to „bežné školstvo“ do nás stará, veď je to náš program, a predpokladám, že systém našej práce je pre nich rovný Matrix-u.

Obrázok blogu

Dostávame sa k tým iPhonom v Etiópii. Moji zlatí kolegovia z SKU ma upozornili na jednu podstatnú vec. V dokumentoch sú dve prazvláštne klauzulky, na základe ktorých sa mi zastavila krv v žilách (v pôvodnom predkladanom materiáli ministerstvu tam, samozrejme, neboli, aspoň ja som o nich nevedela, a nikto sa počas tvorby nezameriaval na ZŠ).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čarovné klauzulky, ktoré oprávnene zdvihli zo stoličky pedagogickú verejnosť, znejú:

  • Vzdelávací program pre žiakov s poruchami aktivity a pozornosti sa uplatňuje pri vzdelávanížiakov v základnej škole pri liečebno-výchovnom sanatóriu (ďalej aj „LVS“), v špeciálnychtriedach základných škôl alebo pri individuálnom začlenení žiaka v základnej škole.

 V tom našom pre poruchy správania zas napísali toto:

  • v špeciálnej triede pre žiakov s poruchami správania v základnej škole, ­

  • pri školskej integrácii žiakov s PS v bežnej triede základnej alebo strednej školy.

Viem, že podobné klauzulky boli aj v predchádzajúcich programoch, avšak tieto programy neobsahovali tzv. RUP (rámcové učebné plány), čiže škola viedla svojich žiakov tak, ako uznala za vhodné a prospešné pre dieťa. My sme v komisiách vytvárali RUP na naše podmienky, podmienky zariadení, nie na podmienky základných škôl. Dostali sme sa ku koreňu veci. Takže si kladiem pelíškovskú otázku: „... kde udělali soudruzi z NDR chybu...?“ Predpokladám, že ŠPU spolu s ministerstvom veci nedomysleli! Udial sa tzv. "hurá systém". Zároveň, tie klauzulky boli údajne podmienkou schválenia vzdelávacích programov. Kvôli vlastnému zdraviu nebudem ďalej rozoberať, ktoré veci sú v programe nedotiahnuté alebo boli ministerstvu predložené inak ako sme chceli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tieto programy sú pre základné školy asi také prospešné ako spomínaný iPhone v etiópskom kmeni Surma, kde nie je mobilná sieť, elektrina, a už vôbec nefunguje nejaký mobilný operátor. Ale však čo, rozdajme im tie telefóny a spravíme si čiarku. Tak si, podľa môjho názoru, spravilo ministerstvo čiarku v téme INKLÚZIA a INTEGRÁCIA, a to bez toho, že by prizvalo odborníkov zo základných škôl, aby sa k týmto programom vyjadrili.

Platnosť od 1.9.2017 - riaditelia si to môžu s prepáčením „hodiť“. Keď už sú úväzky, keď je rozvrh, keď... - a to hlavné - NEMAJÚ TÍM ODBORNÍKOV, CHÝBAJÚ ASISTENTI A ODBORNÍ PRACOVNÍCI. Či ako v spomínanej Etiópii? Dajme im teda návod k tým iPhonom, nejako si snáď poradia. Nie, neporadia!

Ja sa za seba cítim podvedená, oklamaná a znechutená. Mal to byť program len pre naše zariadenia, tam by sme tie iPhony využili dokonale, s návodmi aj príslušenstvom. Ospravedlňujem sa vám, kolegovia zo základných škôl, nemalo to dopadnúť takto!

Poruchy pozornosti sa evidentne neprejavujú len u detí, ale aj u tých, ktorí konajú bez rozmyslu a školstvo neposúvajú dopredu, ale vytvárajú neriešiteľné, chaotické, a najmä nerealizovateľné situácie v našom školstve. Všetko rýchlo alebo vôbec, a pritom nepozeráme na dôsledky.

Mgr. Mária Peťová

členka manažmentu SKU

SKU

SKU

Bloger 
  • Počet článkov:  82
  •  | 
  • Páči sa:  41x

Dobrá trieda stojí na dobrej zborovni. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaŠkolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu